Exploraciones desde “lo visual”, la imagen y la escritura | Cortes Severino | Visual Ethnography
Cover Image

Exploraciones desde “lo visual”, la imagen y la escritura

Catalina Cortes Severino

Abstract


This article aims to reflect on the articulation between anthropology and ‘the visual’ from the development of a research-creation project: Trasegares (2015). The main objective of this article is to situate myself in the the ‘corporal turn’ in the visual, which leads to locate ourselves not in a type of observation detached and objective but in another way of looking at and relating to the world , not as something distant, but as in a world that affects us and which we are affecting with our ethnographic gaze. From these approaches, the purpose of this article is to visualize, articulate and share some of my experiences in the ethnographic and artistic practice in the description and analysis of the project Trasegares (2015).

Keywords


Diary; ethnography; corporal and sensory turn; text-image relationships

Full Text:

 Subscribers Only

References


Andrade, X. 2007. “Del tráfico entre antropología y arte”. Procesos. Revista Ecuatoria- na de Historia 25: 121-128.

Behar, Ruth. 1997. The Vulnerable Observer: Anthropology that Breaks your Heart. Boston: Beacon Press.

Benjamin, Walter. 1968. Illuminations, Essays and Reflections. Nueva York: Schocken Books.

Buck-Morss, Susan. 2009. “Estudios visuales e imaginación global”. Antípoda. Revista de Antropología y Arqueología 9, julio-diciembre.

Cortés Severino, C. (2014). El diario como práctica narrativa y visual. En Sonia Castillo (Ed.), Giro Corporal (pp. 44-59). Bogotá: asab.

Cortés Severino, C. y Quintana, L. (2016). Trasegares. Una exploración por espacios cotidianos de la ciudad. Revista Cuadernos, 11(2), 51-73.

Certeau, Michel de. 1984. The Practices of the Everyday Life. Berkeley: University of California Press.

Clifford, James. 1990. “Notes on (Field) Notes”. En Fieldnotes. The Makings of Ethnography, editado por Roger Sanjek. Nueva York: Cornell University Press.

Das, Veena. 2008. Sujetos del dolor, agentes de la dignidad. Bogotá: Universidad Na- cional de Colombia / Pontificia Universidad Javeriana / Instituto Pensar.

Deleuze, Gilles. 1989. Cinema 2: The Time-Image. Mineápolis: University of Minnesota Press.

Didi-Huberman, Georges. 2008. Cuando las imágenes toman posición. Madrid: Machado.

Fabian, Johannes. 2008. “Antropologías del mundo: interrogantes”. Antropologías del mundo: transformaciones disciplinarias dentro de sistemas de poder, editado por Gustavo Lins Ribeiro y Arturo Escobar, 335-354. Popayán, Colombia: The Wenner-Gren Foundation / CIESAS / Envión.

García Arboleda, Juan Felipe. 2012. “Sobre la práctica de escribir diarios y la Mirada antropológica”. Antropología 2.0. Acceso el 15 diciembre de 2016. https://antropo2.wordpress.com/2012/08/20/sobre-la-practica-de-escribir-dia- rios-y-la-mirada-antropologica/

Gell, Alfred. 1998. Art and Agency: An Anthropological Theory. Oxford: Clarendon.

Gil, Javier. 2010. “Pensamiento visual y pedagogía”. Revista de Artes Visuales Errata. Acceso en 15 de diciembre de 2016. https://issuu.com/revistaerrata/docs/errata_4_pedagogia_educacion_artistica

Guattari, Félix. 1989. Cartographies schizoanalytiques. París: Galilée. Haraway, Donna. 1991. Simians, Cyborgs and Women: The Reinvention of Nature. Nueva York: Routledge.

Haraway, D. (1991). Simians, Cyborgs and Women: The Reinvention of Nature. Nueva York: Routledge.

Ingold, Tim. 2015. “Soñando con dragones: sobre la imaginación de la vida real”. Nómadas 42: 13-31. Colombia: Universidad Central.

Marcus, George. 2012. “The Legacies of Writing Culture and the Near Future of the Ethnographic Form: a Sketch”. Cultural Anthropology 27 (3): 427-445.

Minh-ha, Trinh. 2005. The Digital Film Event. Nueva York y Londres: Routledge.

Mitchell, William John Thomas. 2003. “Mostrando el ver: una crítica de la cultura visual”. Estudios Visuales 1: 19-40.

Pallasmaa, Juhani. 2005. Los ojos de la piel. La arquitectura y los sentidos. Barcelona: Gustavo Gili / Wiley-Academy.

Pink, Sarah. 2006. The Future of Visual Anthropology: Engaging the Senses, Engaging the Visual: An Introduction. Nueva York y Londres: Routledge.

Pinochet Cobos, Carla. 2016. “Bitácora de artista y cuaderno de campo como so- portes de reflexividad”. Ponencia para el VI Congresso da Associação Portuguesa de Antropologia ¿Futuros Disputados? Coimbra, Portugal.

Poole, Deborah. 2005. “An Excess of Description: Ethnography, Race and Visual Technologies”. Annual Review of Anthropology 34: 159-179.

Preciado, Paul B. 2008. “Cartografías queer: El flâneur perverso, la lesbiana topofó- bica y la puta multicartográfica, o cómo hacer una cartografía “zorra” con Annie Sprinkle”. En Cartografías disidentes, editado por José Miguel G. Cortés, 345-346. Barcelona: Seacex.

Seremetakis, Nadia. 1996. The Senses Still: Perception and Memory as Material Culture in Modernity. Chicago: University Press.

Stewart, Kathleen. 2007. Ordinary Affects. Durham: Duke University Press.

Taussig, Michael. 2003. Law in a Lawless Land. Diary of a Limpieza in Colombia. Chicago: The University of Chicago Press.

Vásquez, María Eugenia. 1998. “Diario de una militancia”. En Las violencias: inclusión creciente, editado por Jaime Arocha, Fernando Cubiles y Miriam Jimeno, 266-285. Bogotá: Universidad Nacional.

Wright, Christopher y Arnd Schneider. 2006. “The Challenge of Practice”. Contem- porary Art and Anthropology. Oxford: Berg.




DOI: http://dx.doi.org/10.12835/ve2018.1-0104

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


ISSN Print 2499-9288
ISSN Online 2281-1605
Publisher Altrimedia Edizioni
Patronage University of Basilicata, Italy
Web Leonardo Di Benedetto



Periodico registrato presso il Tribunale di Matera, numero di registrazione 2/2014